۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

مسئول واقعی قتل فرخنده کیست؟



سوال: مسئول واقعی قتل فرخنده کیست؟ سازماندهندگان پشت صحنه چه کسانی هستند؟ زمینه های سیاسی و فکری چنین جنایاتی در افغانستان چیست؟ خواست مشخص شما در مورد این قتل چیست؟
عبید کبیر: ظاهرا جمعی از اوباشان منطقه اطراف زیارت و مسجد شاه دوشمیره در کابل یکجا با تعویذنویس این زیارت در قتل فرخنده دست داشتند، ولی مسئله فراتر از این است. چون این چند جانی که اکثریت شان در رده‌های ارگان‌های امنیتی افغانستان نیز مصروف وظیفه هستند، بدون حمایت سرجنایتکارانی چون سیاف، اسماعیل، عبدالله، قانونی، عطا، بسم‌الله خان، گلبدین و ده‌ها جانی دیگر، دست به چنین جنایتی زده‌ نمی‌توانستند، آنهم در روز روشن و در برابر انظار عامه و حضور پولیس و در مرکزی‌ترین نقطه شهر. به یاد داشته باشید که این قساوت برای ۲ تا ۳ ساعت در کمتر از ۵۰۰ متری قومندانی امنیه (فرماندهی مرکزی پولیس شهر) کابل و چندین پایگاه امنیتی رخ داده‌است.

درمورد سازماندهندگان پشت صحنه باید گفت که چند رهبر بنیادگرا (بخصوص سیاف و اسماعیل خان) که از چندین هفته بدینسو داد و فریاد می‌کردند که اگر دولت در این و آن مورد کاری نکند پس «ملت مجاهد کاری خواهند کرد». علت اصلی‌ این اخطارها هم در این است که در تقسیم کرسی‌های دولت مافیایی افغانستان برای شان سهم کمتر رسیده و با سوءاستفاده از دین و مذهب می‌خواهند که به قلدری‌ شان ادامه دهند. آوازه‌هایی نیز وجود دارد که گفته می‌شود این چند حاکم متحجر تصمیم گرفته‌اند که باید کاری کرد تا مردم بخصوص شهریان کابل را بار دیگر از قدرت «جهادی‌ها» به وحشت انداخته خاطرات سال‌ّ‌های خونین ۱۳۷۱-۱۳۷۴ را تازه نمایند (سال‌هایی که احزاب بنیادگرای دینی قدرت را به دست گرفتند و روی تقسیم قدرت هر جاده‌ کابل را به سنگر جنگی مبدل کردند؛ ۶۵ تا ۸۰ هزار کابلی را به فجیعانه‌ترین شکل به قتل رساندند؛ به تعداد بی‌شمار زن و کودک تجاوز جنسی صورت گرفت؛ سرمایه‌های ملی به غارت رفت و بیشتر در بازار‌های پاکستان به فروش رسید و هزاران تن دیگر مجبور به مهاجرت به پاکستان و ایران شدند.) فرخنده در واقع طعمه این برنامه سران بنیادگرا گردید.
خواست مردم به محاکمه‌کشاندن قاتلان فرخنده است و افزون بر این، آنانی که به‌مثل ملا ایاز نیازی (از تحصیل‌کرده‌های دانشگاه الازهر مصر و ملاامام مسجد وزیر اکبر خان، جایی که مقامات بلندرتبه در امامت وی نماز ادا می‌کنند، و چندین برنامه تبلیغ دین را در چینل‌های تلویزیونی متعدد به‌شمول تلویزیون دولتی به پیش می‌برد)، زلمی زابلی (نماینده پارلمان و رییس کمیسیون سمع شکایات این اداره) و حشمت ستانکزی (سخنگوی پولیس کابل) که در اولین ساعات وقوع این وحشت، حمایت شان را از قاتلان فرخنده اعلام کردند، نیز باید محاکمه گردند. هرچند، افراد مذکور برای جلوگیری از رسوایی بیشتر از طریق صفحات فیسبوک خود معذرت‌خواهی نمودند ولی جایی را نگرفت. اما خواست حزب همبستگی فراتر از آن است و خواهان خلع قدرت و محاکمه سرجنایتکاران اصلی که حاکمیت را در چنگ دارند می‌باشد و این هدف فقط با مبارزه مردم و نیروهای دموکراسی‌خواه و مترقی کشور میسر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر