۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

نهادهای صنفی خبرنگاران: رهبران حکومت به تعهد‌شان عمل نکرده‌اند

نهادهای صنفی خبرنگاران: رهبران حکومت به تعهد‌شان عمل نکرده‌اند






۸صبح، کابل: شماری از مسوولان نهادهای صنفی و حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته با امضای تعهد‌نامه‌ای وعده داده بودند که خبرنگاران و رسانه‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند، اما با گذشت نزدیک به یک سال از این تعهد تاکنون کم‌ترین توجهی به اجرای آن نکرده‌‌اند.
رهبران حکومت وحدت ملی در تعهد‌نامه دوازده‌‌ماده‌ای که پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوم امضا کرده‌اند‌‌، گسترش فعالیت‌ رسانه‌ها و آزادی بیان را یکی از دست‌آوردهای بزرگ بیش از یک دهه اخیر توصیف کرده گفته‌اند که از آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها به‌عنوان یک رکن اساسی دموکراسی حمایت و پشتیبانی می‌‌کنند.
هم‌چنین این رهبران تعهد کرده‌اند که برای توسعه و پیشرفت رسانه‌ها و آزادی بیان «از هیچ‌گونه» اقدام قانونی دریغ نمی‌کنند و برای تامین آن تلاش همه‌جانبه می‌‌کنند. حمایت از حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها، تعقیب دوسیه‌های خبرنگارانی ‌که کشته و زخمی شده‌‌اند از دیگر تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی است. رییس‌جمهور و رییس اجرایی در تعهدنامه خود بر خارج ساختن دوسیه‌هایی که علیه خبرنگاران براساس سلیقه‌های شخصی توسط برخی از مقام‌های دولتی ایجاد شده از تعقیب عدلی و قضایی نیز تاکید کرده‌ و گفته‌اند که عاملان خشونت علیه خبرنگاران را مجازات خواهند کرد.
با این‌حال، فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، می‌گوید که بیشتر تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی تاکنون اجرا نشده است. آقای دشتی افزود که در بخش قوانین که مربوط به کار خبرنگاران و رسانه‌ها می‌شود، برخی اقداماتی صورت گرفته اما در بخش کاهش‌ خشونت‌ها و مصونیت شغلی خبرنگاران اقدام نشده است. وی گفت: «یکی از تعهدات این بود که دولت تلاش کند تا از خشونت علیه خبرنگاران جلوگیری شود. اما آمار و ارقامی که از موارد خشونت علیه خبرنگاران نهادهای صنفی و حامی خبرنگاران دارند، افزایش را در خشونت علیه خبرنگاران نشان می‌دهد. یکی از تعهدات دیگر این بود که به دوسیه‌هایی که در مورد قتل خبرنگاران وجود دارند و در چهارده سال گذشته به آن رسیدگی نشده، این دوسیه‌ها پیگیری شود و عاملان‌شان به محکمه کشانده ‌شوند. تاهنوز در این زمینه هیچ کاری صورت نگرفته است.»
رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان هم‌چنین گفت که آنان گروهی برای دادخواهی و مصونیت خبرنگاران ایجاد کرده و این گروه پس از نظرخواهی از خبرنگاران در مورد اجرای تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی، بازهم به این رهبران در مورد اجرای تعهدات‌شان گوش‌زد خواهد کرد. فهیم دشتی افزود: «اگر یک دید کلی به این تعهدات بیندازیم، آنچه که تاهنوز انجام نشده از آنچه که تا هنوز انجام شده بیشتر است.»
در همین‌حال، مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، می‌گوید که این وزارت در هفته‌های نزدیک کمیته محو خشونت علیه خبرنگاران را ایجاد خواهد کرد. خانم مصطفوی افزود این کمیته همگام با نهادهای صنفی و حامی حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها فعالیت خواهد کرد.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنین افزود که مقرره طرز فعالیت و تاسیس رسانه‌‌های همگانی توسط شورای وزیران تایید شده و این مقرره می‌تواند به حفظ مصونیت شغلی و کاری خبرنگاران کمک کند. وی گفت: «مصونیت شغلی خبرنگاران ما باید تضمین باشد. در تمام جهان در تمام مشاغل اجتماعی مردم از مصونیت شغلی برخوردار هستند اما متاسفانه در افغانستان این‌گونه نیست.»
با این‌حال، نجیب‌الله شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید تا زمانی‌که رهبران حکومت وحدت ملی به تعهدات خود در قبال بهبود وضعیت کاری و شغلی خبرنگاران و رسانه‌ها عمل نکنند، نهادهای صنفی و حامی حقوق خبرنگاران از تعقیب اجرای تعهد‌نامه‌ای که توسط رییس‌جمهور و رییس اجرایی امضا شده است، کوتاهی نخواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر