۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

چرا جاسوس را بازداشت نمی‌کنید؟

چرا جاسوس را بازداشت نمی‌کنید؟

8صبح،
از جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری کشور نقل شده است که شماری از چهره‌ها را به جاسوسی به آی‌اس‌آی متهم کرده است. پیش از این هم شماری از شخصیت‌های مشهور کشور شماری از چهره‌های دیگر را به جاسوسی به سازمان‌های استخباراتی خارجی متهم کرده بودند. برخی از سیاستمداران  بارها گفته‌اند که شماری از جاسوس‌های سازمان‌های استخباراتی حامی طالبان، در کابل نشسته‌اند.حتا ادعا کرد که از بیرون کشور، عده‌ای پول می‌آورند و به جاسوسان توزیع می‌کنند.

این‌ها اتهام‌های سنگینی است. وقتی یک شهروند عادی کسی را متهم به جاسوسی کند، حرفی نیست، اما وقتی معاون اول ریاست‌جمهوری و سیاستمداران مشهور، عده‌ای را جاسوس خطاب می‌کنند، موضوع جدی می‌شود. پرسش مهم افکار عمومی این است که چرا مقام‌های دولتی وقتی جاسوس‌ها را می‌شناسند، دستور بازداشت آنان را نمی‌دهند. جاسوس آی‌اس‌آی هر کسی که است باید بازداشت شود. شخص رییس‌جمهور می‌گوید که سازمان استخبارات نظامی پاکستان یک جنگ خاموش را علیه افغانستان راه انداخته است.
بنابراین جاسوس این سازمان هم، کارگزار همین جنگ خاموش است. کسی که مقام‌های دولت به او مظنون هستند باید بلافاصله بازداشت شود و به ریاست تحقیق امنیت ملی سپرده شود. هیچ مصلحت سیاسی و غیرسیاسی نباید به کسانی‌که متهم به جاسوسی هستند، حاشیه امن ایجاد کند. جاسوس باید بازداشت شود و مورد مواخذه قرار گیرد. مقام‌های دولتی هم به‌جای این‌که در رسانه‌ها عده‌ای را به جاسوسی متهم کنند، باید دستور بازداشت آنان را بدهند.
جاسوس خطاب کردن یک عده از سوی مقام‌های دولتی، رفتاری بهنجار نیست. برخورد اصولی و قانونی این است که معاون ریاست‌جمهوری، یا وزیر داخله هر کسی را که جاسوس می‌دانند و علیه او مدرک دارند، باید بلادرنگ دستور بازداشتش را صادر کنند. بازداشت کسی که متهم به جاسوسی است و علیه او مدرک وجود دارد، امری قانونی و لازمی است. باید پس از بازداشت شخص مظنون در مورد او در رسانه‌ها اظهار‌نظر شود. اگر کسی واقعا جاسوس نیست و هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد، نباید از او به اسم جاسوس در رسانه‌ها نام برده شود.
مقام‌های دولتی حق دارند علیه شهروندانی که آنان را متهم به ارتکاب جرایم سنگین می‌کنند، اقامه‌ی دعوا کنند. اما اگر معاون ریاست‌جمهوری و یا مقام‌های دولتی در مورد جاسوسی کسی مدرکی دارند، باید بلادرنگ دستور بازداشت او را صادر کنند تا امنیت ملی به حسابش برسد. وزیر داخله هم اخیرا در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است که عده‌ای در درون نظام به نفع تروریستان کار می‌کنند. وزیر داخله حتما از طریق ریاست کشف وزارت داخله به این اطلاعات دست یافته است. بنابراین باید درنگ نکند و پولیس بفرستد تا این اشخاص را بازداشت کند.
وقتی وزیر داخله جاسوس‌های تروریست‌ها را می‌شناسد دیگر دلیلی ندارد که از بازداشت آنان خود‌داری کند. هیچ وزیری را در هیچ گوشه‌ی دنیا به جرم بازداشت یک جاسوس مجازات نکرده‌اند. هر کسی که جاسوسی می‌کند و وزارت داخله در مورد او مدرک دارد، باید توسط پولیس بازداشت شود. کسی که به تروریست‌ها جاسوسی می‌کند و به‌صورت غیرمستقیم یا مستقیم در قتل افسران پولیس و مردم عام دست دارد باید بازداشت شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر