۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

آوارگان افغان "گوشت دم توپ" ایران در حمایت از رژیم اسد

آوارگان افغان "گوشت دم توپ" ایران در حمایت از رژیم اسد

mediaپناهجویان افغان
خبرگزاری فرانسه در گفتگو با پناهجویان افغان توضیح داده است که چگونه حکومت اسلامی ایران شیعیان آوارۀ افغان را که در جستجوی کار و امنیت به این کشور آمده اند به منظور جنگیدن با مخالفان بشار اسد به سوریه اعزام می کند.
در این گزارش، خبرگزاری فرانسه، از یک زن افغان به نام زهرا نقل کرده که چگونه همسر وی، به نام حیدر، همانند صدها افغان دیگر در ازای ۷۰۰ دلار حقوق ماهانه و اجازۀ اقامت دائم در ایران توسط حکومت تهران و برای پشتیبانی از رژیم بشار اسد به سوریه فرستاده و البته اندکی بعد در درگیری های نظامی این کشور کشته شد.
فیلیپ اسمیت، کارشناس گروه های مسلح شیعه، شمار افغان هایی که از سوی دولت ایران برای جنگیدن با مخالفان بشار اسد به سوریه اعزام شده اند بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر برآورد کرده و افزوده است که جمهوری اسلامی ایران از آوارگان افغان به عنوان "گوشت دم توپ" در حمایت از رژیم بشار اسد استفاده می کند. فیلیپ اسمیت در ادامه افزوده است که برخی از افغان ها مجبور به جنگیدن علیه مخالفان بشار اسد در سوریه می شوند و برخی دیگر با وعدۀ دریافت اقامت دائم در ایران و همچنین دریافت دستمزد از سوی این کشور به سوریه اعزام می گردند. در هر حال، به گفتۀ فیلیپ اسمیت، حکومت ایران از پناهجویان شیعه افغان برای حمایت از متحد اش در منطقه، یعنی بشار اسد، بهره برداری می کند.
اگر چه مقامات ایران از جمله سفیر این کشور در کابل اعزام پناهجویان افغان به سوریه را تکذیب می کنند، اما، خود آوارگان افغان در ایران با تأئید این مطلب می گویند که جان آنان نه در افغانستان، نه در ایران و نه در هیچ جای دیگری از جهان ارزش ندارد. خبرگزاری فرانسه در ادامۀ گزارش اش افزوده است که محمد یکی از همین آوارگان افغان است که از سوی تهران به سوریه فرستاده شد و در بازگشت به کابل گفته است که جنگجویان افغان، پاکستانی، عراقی، لبنانی... از اهمیت حیاتی برای رژیم دمشق برخوردارند که نیمی از قوای نظامی اش را در مقابل مخالفان مسلح از دست داده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر