مسوؤلان شورای ولایتی هرات  ادعا می‌کنند که فساد اداری در معارف هرات بی‌داد می‌کند .
کامران علی زایی می‌گوید: امور ریاست معارف هرات براساس روابط و خویشاوندی می‌چرخد نه لیاقت و حق.آنان براین باورهستند که کارکنان این اداره خالصانه کار ننموده و امور شان بر پایه واسطه و روابط می‌گردد و در آن لیاقت و شایسته‌گی مطرح نیست که این بزرگترین معضله می‌تواند باشد. پایه و اساس یک جامعه قشر با سواد آن جامعه می‌باشد و رسیده گی به امر تعلیم از جمله وظایف بزرگ دولت آن جامعه و لی متأسفانه در هرات خشت اول مشکل دارد و این می‌تواند سبب کج شدن کاخ تعلیم در این و لایت شود
.
 اسدالله حنیف وزیر معارف طی بازدید از این اداره و شنیدن مشکلات موجود دراین اداره و موجودیت اشخاص فاسد اظهار نمود که اشخاص فاسد را از مقام‌شان برکنار نموده و اشخاص سالم را جای‌گزین آنان خواهد نمود.  وی در سخنانش ادامه داد که تعدادی کاندید برای ریاست معارف هرات وجود دارد که در اسرع وقت با انتخابات آزاد شخص شایسته‌ای را معرفی خواهند نمود.
با شنیدن خبر حضور آقای حنیف وزیر معارف اساتید ولسوالی  شیندند هرات مقابل تالار مولاناجلال الدین بلخی دست به تظاهرات زده و اظهار داشتند به مدت هشت ماه است که معاش‌شان از طرف دولت  داده نشده است.
اسدالله حنیف در این رابطه نیز گفت:«ما پی‌گیر کارهای معاش اساتید می‌شویم واین مشکل را نیز به زودی رفع خواهیم نمود.علاوه بر این نیز اکثر مکاتب ولایت هرات  دارای کمبود استاد رسمی اند و تعداد زیاد جوانانی که ازمؤسسات تعلیم تربیه و تربیه معلم فارغ شده اند یا منحیث استاد حق الزحمه مشغول کارند یا بیکار هستند . »