۱۳۹۴ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

تولید جهانی تریاک بیش از دو برابر افزایش یافت

تولید جهانی تریاک بیش از دو برابر افزایش یافت

media
دفتر سازمان ملل در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر، در گزارش سالانه اش که امروز جمعه ۲۶ ژوئن منتشر شد اعلام کرد که تولید جهانی تریاک به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۳۰ تاکنون رسیده و عامل اصلی این افزایش، رشد چشمگیر کشت خشخاش به ویژه در افغانستان است.
سازمان ملل در این گزارش تصریح نموده که رشد بی سابقۀ تولید تریاک به افزایش چشمگیر مصرف هروئین در جهان نیز دامن زده است، هر چند مصرف هروئین در بیست سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شد.
گزارش سازمان ملل تأکید می کند که تولید تریاک که هروئین یکی از مشتقات آن است طی دو سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و به ۷۵۵۴ تن در سال ۲۰۱۴ رسیده است. این افزایش تولید ناشی از افزایش کشت خشخاش در افغانستان است که به تنهایی ۸۵ درصد تولید جهانی تریاک را تأمین می کند.
به گزارش سازمان ملل، کشت خشخاش در افغانستان در سال گذشته ۷ درصد افزایش یافت و به این ترتیب ۲۲۴۰۰۰ هکتار از زمین های افغانستان زیر کشت خشخاش هستند. در این حال، مناطق گسترده تری از افغانستان همچنان از کنترل دولت مرکزی خارج می شوند.
گزارش سازمان ملل تصریح می کند که هم اکنون کشت خشخاش در جهان به ۳۱۰۹۰۰ هکتار بالغ می شود که بالاترین میزان کشت خشخاش از سال ۱۹۳۰ به این سو است. گزارش می افزاید که رشد کشت خشخاش افزایش مصرف مواد مخدر را به ویژه در آسیا (که دو سوم تریاک جهان را مصرف می کند)، اروپا و آمریکا در پی داشته است.
گزارش تأکید می کند که شمار کسانی که در نتیجۀ مصرف هروئین در آمریکا کشته می شوند رو به افزایش است مضاف بر اینکه حجم هروئین در این کشور نیز رو به رشد نهاده و قیمت آن نیز کاهش یافته است.
گزارش سازمان ملل تصریح می کند که شمار کسانی که در نتیجۀ سوءمصرف هروئین در آمریکا طی سال گذشته کشته شدند با ۴۰ درصد افزایش به ۸۲۵۷ نفر رسید که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.
برغم افزایش چشمگیر تولید تریاک، میزان کشف و ضبط مواد مخدر در جهان افزایش نیافته و همین بر اساس گزارش سازمان ملل نشان می دهد که قاچاقچیان مواد مخدر در روش‌های خود بازنگری کرده اند. سازمان ملل در گزارش خود ابراز نگرانی کرده است که آفریقا در حال تبدیل شدن به یکی از کانون‌های مهم قاچاق و مصرف مواد مخدر است.
بر اساس برآوردهای سازمان ملل حدود ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جهان به طور غیرقانونی تریاک و مشتقات آن را مصرف می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر