۱۳۹۴ تیر ۷, یکشنبه

عربستان وشبکه‌ی حقانی


وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس فاش کرده که دیپلومات‌های عربستان سعودی در پاکستان، از سال‌ها با رهبران شبکه‌ی حقانی به گونه‌ی مستقیم ارتباط داشته‌اند.
ویکی‌لیکس اسنادی را نشر کرده که نشان می‌دهد سفیر پیشین عربستان سعودی در اسلام‌آباد، زمینه‌ی درمان جلال‌الدین حقانی را در عربستان، فراهم ساخته است.
این کار در سال دوهزارو دوازده میلادی هنگامی که عبدالعزیزابراهیم صالح، سفیرعربستان سعودی در اسلام‌آباد، صورت گرفته است.
بربنیاد این مدرک‌ها، سفیر پیشین عربستان سعودی در پاکستان در پانزدهم فبروری سال دوهزارودوازده میلادی، با نصیرالدین حقانی، پسرجلال‌الدین حقانی در امن ترین بخش پاکستان یعنی اسلام‌آباد، دیدار کرده است.
هدف از این دیدار، زمینه سازی سفرجلال الدین حقانی برای درمان به عربستان سعودی گفته شده است. این رهبر شبکه‌ی حقانی از بیماری فلج رنج می‌برد.
این دیدار درست چهار شب پس از آن صورت گرفته که حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در دیدارش با آصف‌علی زرداری، رییس‌جمهور وقت پاکستان، از اسلام‌آباد خواست زمینه‌ی دیدار با ملا عمر را فراهم کند.
اما جنرال اشفاق کیانی، رییس پیشین ستاد ارتش پاکستان گفته بود به جای ملاعمر، برای دیدار با رهبران شبکه‌ی حقانی زمینه‌سازی خواهند کرد.
بربنیاد اسناد ویکی لیکس، هراس حامد کرزی این بود که رهبران شبکه حقانی از دیدار با او خودداری کنند.
این اسناد نشان می‌دهند که پس از سرنگونی رژیم طالبان، جلال‌الدین حقانی در وزیرستانِ پاکستان خانه ساخته است.
جلال‌الدین حقانی از زمان جهاد افغانستان، گذرنامه‌ عربستان سعودی را داشت. نصیرالدین حقانی، پسر رهبر شبکه حقانی هم، گذرنامه عربستانی‌اش را در هنگام دیدار با عبدالعزیز ابراهیم صالح به او سپرده است.
شاید ، دلیل این کار، تازه ساختن معیاد گذرنامه‌اش بوده است. جلال‌الدین حقانی در سال دوهزارویک میلادی، بر بنیاد یک قطعنامه‌ی‌ سازمان ملل متحد درج فهرست سیاه این سازمان شد.
بربنیاد این فیصله، رهبران شبکه‌ی حقانی از سفر به تمام کشورها و دریافت کمک منع شدند.
اما دیپلومات‌های پیشین عربستان به جلال‌الدین حقانی زمینه درمان را در این کشور فراهم ساخته‌اند؛ زمان این سفر روشن نیست.
شبکه حقانی، مسوول خونین‌ترین حمله‌ها در کشور پنداشته می‌شود. تازه‌ترین مورد، حمله بر پارلمان کشور است.
ریاست عمومی امنیت ملی چند روز پیش پرده برداشت که این حمله به گونه‌ی مشترک از سوی آی ایس آی و شبکه‌ حقانی سازماندهی شده بود.
پیشتر پنتاگون، هشدار داده است که شبکه‌ی حقانی در تلاش بیرون راندن نیروهای خارجی از افغانستان و سقوط حکومت این کشور است.
پنتاگون در گزارش اخیراش گفته است که شبکه‌ی حقانی و دیگر گروه‌های وابسته به آن برای تاسیس دوباره‌ی امارت اسلامی در افغانستان می‌کوشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر