وعدههای چُست و کارهای سُستِ حکومت
رئیس جمهور غنی پیش از انتخابات وعده های بزرگی را به مردم داده بود از جمله: ایجاد یک وزارت برای جوانان، مبارزه با خشونت علیه زن، عدم تشکیل حکومت ایتلافی، سهامی نساختن حکومت، جلوگیری از غصب زمین و مهار زورمندان محلی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری، فقرزدایی، ایجاد اشتغال برای جوانان، شایسته سالاری، توزیع تذکرههای برقی، اصلاح نظام انتخابات، پیگیری قضیه کابل بانک...
حدود یکسال از عمرِ حکومت وحدت ملی میگذرد اما تا هنوز وعده های داده شده به مردم عملی نشده است. رئیس جمهور غنی پیش از انتخابات وعده های بزرگی را به مردم داده بود از جمله: ایجاد یک وزارت برای جوانان، مبارزه با خشونت علیه زن، عدم تشکیل حکومت ایتلافی، سهامی نساختن حکومت، جلوگیری از غصب زمین و مهار زورمندان محلی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری، فقرزدایی، ایجاد اشتغال برای جوانان، شایسته سالاری، توزیع تذکرههای برقی، اصلاح نظام انتخابات، پیگیری قضیه کابل بانک، ایجاد چندین ولسوالی و ولایت در کشور، تامین امنیت و ... که هیچ یک از این وعده ها عملی نشده است. همچنان ایشان وعده کرده بود که در طی شش ماه برای معلمان زمین میدهم، جلو قاچاق را میگیرم، از تجارت سنگهای قیمتی به دیگر کشورها جلوگیری میکنم و خودِ رئیس جمهور میگفت اگر این وعده هارا عملی نکردم خود مردم باید مرا از وظیفه ام برکنار کند. اگر کاغذِ کارم سفید بود و اگر کابینه را در طول دو هفته بعد از تشکیل حکومت تشکیل ندادم، ناکامم کنید. اما فعلن حدود یکسال از دوره کاری وی میگذرد ولی هیچ کدام این وعده ها عملی نشده است. آقای سرور دانش معاون دوم رییس جمهور که به عنوان نماینده خاص رییس جمهور روز جمعه در جشن فرهنگی سارک در بامیان شرکت کرده بود، وعده تطبق حدود 80 پروژه توسعوی را برای مردم این ولایت داد، وعده ای که بارها از سوی حکومت داده شده ولی هیچ تطبیق و عملی نشده است. در مجموع عملی نشدن وعده های حکومت، موج گسترده نارضایتی مردم را به وجود آورده و در پیوند به این موضوع، تعدادی زیادی از معلمان مکاتب در شهر کابل دست از کار کشیده و هزاران دانش آموز از درس بازمانده است. در این بخش به مهمترین ناکامیهای رئیس جمهور در انجام تعهداتش پرداخته میشود.
1 - سُستی در اصلاح نظام انتخاباتی: اصلاح نظام انتخابات و کمیسیونهای انتخاباتی از مهمترین وعدههای حکومت وحدت ملی برای مردم افغانستان بود. حکومت باید قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی کمیسیون را اصلاح میکرد اما تاهنوز هیچ کاری صورت نگرفته است. اصلاح نظام انتخابات روشن ترین گزینه مبارزه حکومت با مفسدین و خیانت کاران کشور بود اما رئیس جمهور کاملن با بی توجهی از کنار این قضیه گذشت و با ماست مالی و چشم پوشی در باره این موضوع مهم، انتخابات پارلمانی را به تعویق انداخت.
2 - تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی: پارلمان افغانستان متشکل از مجموعه نمایندگانی است که برای وضع و تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن توسط حکومت، از سوی مردم برگزیده می شود. (1) پارلمان به دوبخش ولسی جرگه و مشرانو جرگه تقسیم میشود و اعضای آن در تصویب، تعدیل، لغو و تایید فرامین تقنینی، تصویب پروگرامهای انکشافی، توسعوی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش دارند. (2) پارلمان اولین و مهمترین نهاد قانونگزار در کشور میباشد. (3) طبق فرمان قانون اساسی افغانستان، دوره کاری اعضای مجلس نمایندگان، در اول سرطان ماه جاری یعنی تا چند روز آینده به پایان میرسد و باید پارلمان جدید کارشرا آغاز کند. اما بخاطر اصلاح نشدن نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی به تاخیر افتاد و کمکهای خارجی در مورد برگزاری انتخابات نیز قطع گردید. تا هنوز معلوم نیست که آیا حکومت دروازه پارلمان را بسته میکند ویا اعضای پارلمان به صورت غیر قانونی به کار خود ادامه میدهند؟ در هردو صورت کارایی و صلاحیت پارلمان ضعیف گردیده و خودکامگی های چندین برابر افزایش پیدا میکند.(4)
3 - بی توجهی در قسمت مبارزه با فساد اداری: یکی از وعده های رئیس جمهور، مبارزه با فساد اداری میباشد اما اکنون دیده میشود که فساد اداری بیشتر از قبل در رگهای دولت جریان پیدا کرده است. برای جلوگیری از فساد اداری نه تنها کدام برنامهی اجرا نشده، بل ریشه های فساد در تمام بخشهای ادارات دولتی گسترده تر و عمیقتر گردیده است. اداره شدن ولایتهای کشور توسط سرپرستان، خود این مسأله زمینه فساد و دزدی را در دولت فراهم کرده است ولی حکومت تاهنوز نتوانسته والیان را تعیین کند. از جانب دیگر عاملان فساد و خائینان یک سرو گردن بالاتر از دیگران زندگی میکنند، زورمندان و صاحب منصبان دولتی، پول برق خودرا پرداخت نمیکنند ولی تاهنوز حکومت نتوانسته آنان را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.
4 - عدم شایسته سالاری در بخش استخدام کارمندان: یکی از تعهدات مهم رهبران حکومت وحدت ملی، شایسته سالاری در امر استخدام کارمندان دولتی بود. اما با تشکیل کابینه حکومت و استخدام کارمندان بلندپایه حکومتی، این امر برخلاف وعده های رئیس جمهور ثابت گردید. داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله به شدت سرگرم تقسیم قدرت میان طرفداران انتخاباتی خویش میباشند و تلاش میکند که پستهای کلیدی را از آن خودکرده و به افراد نزدیک خود بسپارند بدون آنکه شایستگی و لیاقت آنان را در نظر گرفته باشند. حتا رئیس جمهور غنی می خواست یکی از افراد دشمن را وزیر دفاع کشور تعیین کند. با این وجود، مسأله شایسته سالاری و رقابتهای آزاد در امر استخدام کارمندان کاملن به فراموشی سپرده شده است. این چالشها به شدت در افزایش نارضایتی مردم از حکومت نقش دارد و پیامدهای منفی بزرگی را در آینده کشور در قبال خواهد داشت.
5 - ناکامی دولت در تامین امنیت: امنیت اولین پدیده دلخواه همه بوده و مهمترین شرط آبادی کشور محسوب میگردد. گرچند رهبران حکومت وحدت ملی در زمان کمپاین خود به مردم به طور قطعی وعده داده بود که امنیت را تامین میکند اما از وقتی که حکومت وحدت ملی تشکیل شد، موج تازه ای ناامنی و حملات انتحاری در کشور افزایش پیدا کرد. پدیدهی آدم ربایی و گروگان گیری که تاهنوز در افغانستان اتفاق نیافتاده بود نیز در زمان حکومت وحدت ملی به اوج خود رسیده است. رئیس جمهور در عرصه تامین امنیت، تجربه ناکام رئیس جمهور پیشین را تکرار میکند و دست مذاکره به سوی پاکستان دراز کرده و حتا حاضر شده که اطلاعات مهم و درجه اول افغانستان را در اختیار آی اس آی پاکستان قرار دهد. که این مسأله موج انتقادهای شدید فعالان مدنی و بزرگان کشور را به وجود آورد تا اینکه دولت ناچار شد تا امضای این تفاهمنامه را انکار کند. ناامنی در سراسر کشور حدود 40 منطقه خرد و بزرگ را در تهدید سقوط قرار داده و آمار تلفات نظامیان و غیر نظامیان را بالا برده است.
6 - بی توجهی در قسمت ایجاد شغل: انسجام اقتصادی، تغییر آوردن در دسترخوان ملت و ایجاد یک میلیون شغل برای جوانا از شعار همیشگی رئیس جمهور غنی بود. مردم افغانستان که همه از بیکاری و فقر خسته بود، به وعده های رییس جمهور اعتماد کرد و به او رای داد. اما از زمان به قدرت رسیدن ایشان که حدود یک سال میگذرد، هرروز آمار فقر و بیکاری در کشور بالا میرود. فرار سرمایه های مادی و معنوی از کشور، افزایش پدیده مهاجرت، قاچاق، قطع کمک های بیرونی، لغو قراردادهای بزرگی مانند پروژه استخراج معدن حاجی گگ و کم ارزش شدن پول افغانی در برابر پول خارجی، همه از پیامدهای اقتصادی در این کشور میباشد. بجای که یک میلیون شغل برای جوانان ایجاد شود، حدود 100 هزار جوان کارگر، شغل خودرا از دست دادند.
خلاصه اینکه بی تفاوتی رهبران حکومت وحدت ملی در قبال تعهدات شان به مردم افغاستان، تمام امیدواری هارا به یاس و ناامیدی مبدل ساخته و مردم به این باور رسیده اند که حکومت وحدت ملی قادر به حل مشکلات کشور نیست و در خم و پیج کوچه تقسیم قدرت گیر کرده است. ادامه این روند، پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته و آینده کشور را تهدید میکند. یکی از این پیامدها، به وجود آمدن بن بست سیاسی و سقوط حکومت وحدت ملی میباشد.
راهکارها
حکومت وحدت ملی و رهبران این کشور باید راهکارهای مهم را برای حل مشکلات کشور جست و جو کنند. یکی از مهمترین راهکارها، عملکردن داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله به تمام توافقات صورت گرفته می باشد. اینها باید دور از هرگونه اختلافات و منافع شخصی خود، برای اجرای برنامه های کلان ملی از جمله اصلاح نظام انتخاباتی، برنامه های مشترکی را روی دست بگیرد و مناسبات خویش را با کشورهای همسایه و کشورهای کمک کننده اصلاح کند. راهکار مهمی دیگر، تامین عدالت و تطبیق مسأله شایسته سالاری میباشد. حکومت وحدت ملی باید بدون در نظرداشت هیچ مناسبت و واسطه ای، جوانان و تحصیل کرده گان کشور را طبق شایستگی و لیاقت شان استخدام کنند و برای همه ملیتهای این کشور در حکومت سهم قایل شوند.
نتیجه گیری مقاله
الف: داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله دو رهبر حکومت وحدت ملی در حرف و وعده بسیار چُست بوده اما در قسمت انجام آن بسیار سُست میباشد. وعده های که اینها قبل از انتخابات و بعد از آن به مردم داده است، با گذشت یکسال تاهنوز هیچکدام عملی نشده است. که این مشکل، به شدت اعتبار و اعتماد مردم را نسبت به حکومت پایین آورده است.
ب: افزایش نارضایتی و فاصله گرفتن مردم از حکومت، عواقبی ناگواری را به دنبال دارد؛ رهبران حکومت وحدت ملی باید نارضایتی مردم را نادیده نگرفته و تلاش کند که اعتماد از دست رفته خودرا بدست بیاورد.
ج: بی توجهی در قسمت اصلاح نظام انتخابات، عدم برگزاری انتخابات پارلمانی، عدم توزیع تذکره های برقی، افزایش بیکاری و فقر، افزایش ناامنی و ناکامی دولت در امر تامین امنیت، باعث افزایش نارضایتی مردم شده و آینده این حکومت را با خطر مواجه ساخته است.
منابع و مؤاخذ
1 - قاضی ابوالفضل:427)
2 - ماده 92 قانون اساسی افغانستان
3 - ماده 94 - قانون اساسی افغانستان: ( قانون عبارت است از: مصوبه هردو مجلس شورای ملی که به توشیح رییس جمهور رسیده باشد.)
4 - ماده هشتاد و سوم قانون اساسی افغانستان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر