۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

در انتظار شلیک بعدی فاروق وردک






در انتظار شلیک بعدی فاروق وردک

 - آژند
اتهام‌ها علیه مسوولان پیشین وزارت معارف، بالاخره واکنش‌های آنان را نیز بر انگیخت. اداره تفتیش کشور امریکا که به نام سیگار یاد می‌شود در گزارشی از اختلاس‌های چند‌صد میلیون دالری، در وزارت معارف پرده بر داشت. این اداره در گزارشش عنوان کرد که بیش از یک هزار مکتب، در گوشه و کنار افغانستان به‌طور فرضی توسط مسوولان وزارت معارف ساخته شده و میلیون‌ها دالر به بهانه ساخت این مکاتب، معاشمعلمان و دیگر نیاز‌های این مکاتب خیالی از بودجه وزارت معارف حیف‌و‌میل شده است. در حالی که هیچ اثری از چنین مکاتبی وجود ندارد. قبل از آن مسوولین جدید وزارت معارف نیز از اختلاس‌های بزرگ در این رابطه خبر دادند. همین چند روز پیش نیز، مسوولین در ولایت غور گفتند که چندین مکتب خیالی در مناطق مختلف این ولایت ساخته شده. ولی در واقعیت هیچ مکتبی وجود ندارد. این مساله تا جایی پیش رفت که ساخت مکاتب خیالی، تبدیل به سوژه طنزی رسانه‌ها شد. بالاخره فاروق وردک، وزیر پیشین معارف کشور که نوک پیکان اکثر این اتهامات به سوی او نشانه رفته بود، طاقت نیاورده و در مقابل این اتهامات واکنش نشان داد.
آقای وردک در مصاحبه با یک تلویزیون خصوصی در کابل ضمن این‌که تمام این اتهامات علیه خود را رد کرد، ظاهرا از خیانت ملی به منافع افغانستان پرده برداشت. او گفت در قبال امضای توافق‌نامه استخباراتی با پاکستان هفتاد میلیون دالر به مقام‌های افغانستان رشوت داده شده است. هرچند آقای وردک مشخص نکرد که این هفتاد میلیون دالر را کی گرفته است. آقای وردک هم‌چنان گفت که این افشاگری مرمی‌های اولی است که او شلیک کرده است. او بعدا هم دوباره فیر خواهد کرد. در این‌که اختلاس مانند مرضی مزمن و واگیر دار بخش عمده‌ای از نظام افغانستان را درگیر خود ساخته، هیچ شکی نیست. در دوره گذشته حتا تا خود رییس‌جمهور هم به اشکال مختلف پول دریافت می‌کرد. هیچ کس اعترافات مستقیم حامد کرزی را فراموش نکرده است که واضحا گفت بلی ما از کشور‌های خارجی پول می‌گیریم. البته توجیه‌های که جناب کرزی انجام داد حتا باور خودش هم نمی‌شد. به هر صورت چیزی که قابل نگرانی است این‌که در مورد هیچ‌کدام از این اتهامات، هیچ‌گونه پی‌گیری صورت نمی‌گیرد. وقتی اتهامات علیه مسوولین سابقه وزارت معارف مطرح می‌شود و سطح این اختلاس هم به نزدیک به یک میلیارد دالر می‌رسد، آب از آب تکان نمی‌خورد. وقتی وزیر سابقه معارف می‌آید و ادعا می‌کند که برای امضای توافق‌نامه جنجالی استخباراتی با پاکستان، هفتاد میلیون دالر دستخوشی گرفته شده، باز هم آب از آب تکان نمی‌خورد.
اگر قرار باشد به هیچ اتهامی ترتیب اثر داده نشود و حداقل صحت و سقم آن بررسی نشود، به زودی آنانی که دست به اختلاس می‌زنند در مقابل اتهامات واکسین شده و آنگاه از هیچ اتهام و افشاگری نخواهند ترسید. با این‌که کم‌تر افشا گری در افغانستان بررسی و پی‌گیری شده است، ولی افکار عامه باز هم منتظر اند که تفنگ جناب فاروق وردک که خود با شلیک‌های متعددی هدف قرار گرفت، بار دیگر با چی مرمی شلیک خواهد کرد و هدف چه کسی یا چه گروهی خواهد بود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر