۱۳۹۴ خرداد ۱۵, جمعه



بامیان رسماً به عنوان پایتخت فرهنگی «سارک» شناخته شد

بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو اتحادیۀ همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا (سارک) معرفی شد.
محمد محقق و سرور دانش با حضور نماینده‌گان سازمان سارک در میدان هوایی بامیان امروز (جمعه، 15 جوزا/خرداد) با برداشتن شال از روی نماد سازمان سارک، بامیان را به گونۀ رسمی برای یک سال پایتخت فرهنگی کشورهای جنوب آسیا معرفی کردند.
در این مراسم بر علاوۀ سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و محمد محقق معاون دوم رییس اجرایی حکومت، نماینده‌گان سازمان بین‌المللی سارک، نماینده‌گان مجلس و دیگر مهمانان داخلی و خارجی نیز حضور داشتند.
سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور معرفی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیۀ همکاری‌های کشورهای سارک را پس از معرفی ولایت غزنی به عنوان پایتخت تمدن جهان اسلام در آسیا، دومین رویداد بزرگ فرهنگی در کشور خواند.
آقای دانش نام‌گذاری چنین روزی را افتخاری بزرگ برای تمام ولایات افغانستان عنوان کرد و گفت: «بامیان همواره مرکز صلح و مدنیت بوده، با این حال توجه بسیار کمی از سوی حکومت به آن شده است».
معاون دوم رییس جمهور از شهرهای ضحاک و غلغله و همچنان مجسمه‌های بودا به حیث نمادهایی از مدنیت والای بامیان یاد کرد. آقای دانش از تکمیل پروژه‌های بنیادی این ولایت خبر داد و گفت که حکومت متعهد به آبادانی بامیان در بخش‌های مختلف است.
معاون دوم رییس جمهور گفت که آمار گردشگری در بامیان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از مقام‌های محلی خواست تا در این مورد توجه جدی کنند.
آقای دانش تأکید کرد که حکومت برای ایجاد تغییرات گسترده تصمیم قاطع دارد. او همچنان از معرفی‌شدن وزیر دفاع، دادستان‌ کل و والی‌هایی که تا کنون معرفی نشده اند، در زودترین فرصت خبر داد.
آقای دانش با استفاده از این فرصت دربارۀ امنیت و صلح کشور گفتۀ دور روز پیش رییس جمهور را تکرار کرد و گفت افغانستان پس از این مشت را با مشت پاسخ خواهد داد. او افزود که دشمنان کشور با شکست مواجه شده اند و دیگر توان مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند.
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره بود. آقای محقق در ابتدای سخنرانی‌اش از مجسمه‌های بودا به عنوان شاهکارهای جهانی یاد کرد و گفت، با این که دشمنان کشور قسمتی از این شاهکار تاریخی را آسیب رساندند، اما نتوانستند هویت تاریخی افغانستان را از بین ببرند.
محمد محقق هشدار داد که افراطیت بر جان ارزش‌های تاریخی افتاده است و از کشورهای جهان خواست تا دست‌در‌دست هم داده مانع رشد این پدیده شوند. او از بامیان به عنوان مهد تمدن‌های تاریخی جهان یاد کرد و گفت که امپراطوری‌های بسیاری در این مرزوبوم شکست خورده اند.
معاون دوم ریاست اجرایی به کشورهایی که از افراطیت حمایت می‌کنند هشدار داد که روزی همین آفت به خود آنان سرایت خواهد کرد و دامن‌گیرشان خواهد شد.
محمدآصف مبلغ، معاون والی بامیان نیز در این مراسم از کشورهای عضو اتحادیۀ «سارک» خواستار همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها نیز شد.
آقای مبلغ از حکومت خواست توجه بیشتری به این ولایت داشته باشد تا این ولایت در زمینۀ گردشگری بیشتر از پیش رشد کند.
محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس نماینده‌گان، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
سازمان همکاری‌های منطقه‌یی کشورهای جنبوب آسیا در سال 1987 از سوی کشورهای بنگله‌دیش، بوتان، مالدیو، هند، نیپال، پاکستان و سریلانکا تأسیس شد.
افغانستان نیز در سال 2007 شامل این سازمان گردید.
این سازمان به منظور همکاری میان کشورهای عضو در بخش‌های گسترش روابط، فقرزدایی، همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنان توسعه کشاورزی، دامداری، مخابرات، اطلاعات، ‌انرژی، محیط زیست و توسعه زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر