۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه


شکاف در طبقه سیاسی کابل


سیاست تعامل با پاکستان رییس‌جمهور غنی شکاف جدی در طبقه سیاسی کابل به‌وجود آورده است. حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و همکارانش در حکومت قبلی، مخالف جدی این سیاست هستند. حامد کرزی و برخی از سران حکومت پیشین، به این باور هستند که امضای یادداشت تفاهم استخباراتی با پاکستان، به معنای خیانت به کشور است. آنان به وضوح غنی را به خیانت متهم می‌کنند. دیروز سخنگویحکومت پیشین، مقاله‌ای منتشر کرد که در آن محتوای گفتگوی تلیفونی رییس‌جمهور پیشین و رییس‌جمهور کنونی افشا شده است. در این مقاله که یک نسخه آن در اختیار روزنامه ۸صبح هست، آمده که آقای کرزی به اشرف‌غنی گفته است که راه او دیگر جدا است و نمی‌خواهد پس از این با حکومت همکاری  کند.
حامد کرزی چندی پیش به هند سفر کرده بود. در این سفر رییس‌جمهور پیشین با برخی از مقام‌های هندی از جمله نارندرا مودی، نخست‌وزیر آن کشور ملاقات کرد. رییس‌جمهور پیشین پس از این سفر در گفتگویی با صدای امریکا گفت که دهلی نو، از امضای یادداشت تفاهم استخباراتی میان کابل و اسلام‌آباد خیلی نگران است. جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی حامد کرزی علیه حکومت کنونی یک‌طرفه نیست. مقام‌های بلندپایه حکومت وحدت ملی هم در نشست‌های خصوصی می‌گویند که از حامد کرزی به شدت آزرده هستند. این مقام‌ها می‌گویند کرزی از این‌که طرف مشوره آنان در سیاست تعامل با پاکستان نبوده است، خشمگین است. این مقام‌ها هم‌چنان به این باور هستند که حامد کرزی، در نقش سخنگوی دولت هند، عمل می‌کند و در واقع مترجم نارضایتی دهلی نو است.
مقام‌های حکومت کنونی به این باور هستند که حامد کرزی در زمان حاکمیت خودش هم تلاش کرد تا با پاکستان نزدیک شود و مشکل افغانستان را با این کشور حل کند، اما موفق نشد. این مقام‌ها به این باوراند که باید به حکومت نو فرصت داده شود تا سیاست جدیدی را امتحان کند. مقام‌های حکومت وحدت ملی، روی میانجی‌گری دولت بریتانیا نیز خیلی حساب می‌کنند. برخی از مقام‌های حکومت وحدت ملی به این باور هستند که بریتانیا به‌دلیل نفوذ گسترده‌ای که بر پاکستان دارد، می‌تواند کابل و اسلام‌آباد را به هم نزدیک بسازد و به این ترتیب زمینه برای پایان جنگ فراهم شود. اما مقام‌های حکومت پیشین و برخی از سیاستمداران جبهه متحد سابق که در زمان حاکمیت طالبان، علیه این گروه مبارزه می‌کردند، نسبت به این سیاست تردید دارند. این سیاستمداران تصور می‌کنند که نحوه میانجی‌گری بریتانیا و سیاست پاکستانی حکومت وحدت ملی شاید به سود افغانستان و حوزه ضدطالبان نباشد و آنان را منزوی کند. برخی از فرماندهان نظامی و حلقاتی در امنیت ملی و در کل، نیروهای مسلح افغانستان هم نسبت به این سیاست تردید دارند.
برخی از جنرال‌های ضد طالبان از جمله جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار، که از این ولایت در برابر حملات طالبان دفاع می‌کند، نگران هستند که مبادا در سیاست تعامل با پاکستان، وجه‌المعامله قرار گیرند. فرمانده رزاق باری ادعا کرد که سر او به‌عنوان وجه‌المصالحه به طالبان و پاکستان پیشکش شده است. این نگرانی به احتمال قوی محدود به جنرال رازق نیست. حلقاتی در سازمان امنیت ملی افغانستان و در دیگر بدنه‌های نیروهای امنیتی با سیاست تعامل با پاکستان مخالفت می‌کنند. این حلقات به این نظر هستند که پاکستان از پی‌گیری اهداف نامشروعش در افغانستان دست برنمی‌دارد و در هرنوع معامله‌ای به‌گونه‌ای عمل می‌کند که افغانستان زیان کند. روشن است که افشای برخی از بند‌های یادداشت تفاهم استخباراتی افغانستان و پاکستان را حلقاتی در درون دولت، رسانه‌ای کردند. این حلقات بود که با ایجاد یک موج تبلیغی در مورد محتوای این یادداشت تفاهم اطلاع‌رسانی کردند.
موج رسانه‌ای پس از نشر محتوای یادداشت تفاهم استخباراتی، وضعیتی را به‌وجود آورد که نهاد‌های دولتی افغانستان و سیاستمداران به جان هم بیفتند. به این وضعیت باید پایان داده شود. پراکندگی طبقه سیاسی کابل، به هیچ‌وجه به نفع مردم افغانستان نیست. باید سیاست پاکستانی افغانستان، به‌گونه‌ای تنظیم شود که تمام طبقه سیاسی کابل و همه نهاد‌های دولتی افغانستان با آن موافق باشند.
رییس‌جمهور و رییس اجرایی باید اول میان خودشان اجماع کنند و بعد همه نهاد‌های دولتی را حول این سیاست جمع کنند. طبقه سیاسی کابل هم باید در مورد سیاست پاکستانی افغانستان به اجماع برسند. ما باید منافع وطنی و کشوری خود را دنبال کنیم. شایسته سیاستمداران و مقام‌های دولتی ما نیست که پراکسی این یا آن کشور باشند. ما باید روی منافع وطنی خود اجماع کنیم. باید یک نگاه خودی و وطنی به پاکستان داشته باشیم و سیاست خود را طوری تنظیم کنیم که با منافع خودی و وطنی ما سازگار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر