۱۳۹۴ تیر ۱۱, پنجشنبه

فعالان مدنی: در برابر حکم محکمه استیناف اعتراض می‌کنیم



فعالان مدنی: در برابر حکم محکمه استیناف اعتراض می‌کنیم

پنج شنبه ۱۱ سرطان ۱۳۹۴
به دنبال فیصله محکمه استیناف در رابطه به عاملان قتل فرخنده، خانواده فرخنده گفته است که از این فیصله راضی نیست. نهادهای مدنی نیز می‌گویند باید در برابر این تصمیم محکمه اعتراض شود تا فرهنگ خشونت علیه زنان با بی‌تفاوتی‌ها نهادینه نگردد.
باری سلام فعال جامعه مدنی در گفتگو با خبرگزاری بانو گفت آمادگی‌ها برای یک حرکت اعتراضی آغاز شده و تصمیم فیصله استیناف برای نهادهای مدنی قابل قبول نیست.
دادگاه ابتدایی کابل چهار تن از عاملان اصلی قتل فرخنده را به اعدام محکوم کرده بود اما دادگاه استیناف در یک محکمه سری حکم اعدام این چهار تن را به بیست سال حبس تقلیل داده است. براساس این فیصله محکمه استیناف جزای یک تن از مجرمان به ده سال حبس کاهش یافته است.
عبدالناصر مرید قاضی دادگاه استیناف در گفتگو با اسوشتید پرس چنین فیصله‌ای را تایید کرده و گفته که محکمه به صورت علنی برگزار شده بود. دادگاه استیناف یک تن از متهمان را که به شانزده سال حبس محکوم شده بود، برائت داده است.
نجیب‌الله برادر فرخنده در گفتگو با خبرگزاری بانو گفت: «ما اصلا دعوت نشده بودیم و هیچ خبر نداریم. ما از تلویزیون طلوع خبر شدیم و دولت ما را در جریان قرار نداده است.»
خانواده فرخنده: احساس خطر می‌کنیم
اعضای خانواده فرخنده می‌گویند پس از آن‌که شنیده شد که برخی از قاتلان برائت گرفته و جزای دیگران نیز کاهش یافته احساس خطر می‌کنند. نجیب الله برادر فرخنده می‌گوید بارها به مراجع ذیربط گفته که جان آن‌ها در خطر است ولی کسی به حرف آن‌ها گوش نداده است.
نجیب الله گفت: «هیچ کس صدای ما را نشنید. نه در داخل و نه در خارج.»
هرچند خانه‌ای که اعضای خانواده فرخنده در آن زندگی می‌کند توسط ماموران پولیس محافظت می‌شود اما اعضای خانواده می‌گویند که امنیت روانی و اجتماعی ندارند و هرلحظه ممکن است از سوی تندروان و آنانی‌که در قضیه فرخنده شرکت داشته، هدف قرار گیرند.
۲d6b59ca-a4ec-48b6-b054-cd9315594a78-1020x655-631x395
فرخنده یک روز پیش از نوروز امسال زجرکش شد.

نهادهای مدنی: مردم اعتراض کنند
نهادها و فعالان جامعه مدنی می‌گویند تصمیم محکمه استیناف در رابطه به قاتلان فرخنده قابل پرسش است. این نهادها تاکید می‌کنند که به دلیل فساد و فشار زورمندان، حکومت و قوه قضاییه نمی‌تواند عدالت را تامین کند بنا براین باید مردم و نهادهای مدنی اعتراض کنند و نگذارند که عدالت قربانی شوند.
ویدا احمد فعال جامعه مدنی در گفتگو با خبرگزاری بانو گفت جنایت‌کاران در حکومت کنونی دست‌های بالا دارند و از قدرت زیادی برخوردارند بنابراین انتظاری بیشتر از آنچه که محکمه استیناف تصمیم گرفته، وجود ندارد. او می‌گوید کسی نباید انتظار داشته باشد که عاملان قتل اعدام شوند: «همان‌گونه در نهادهای دیگر حکومت فساد وجود دارد، در قضا نیز وجود دارد. این را خود این‌ها بعضی اوقات ادعا می‌کنند.»
فعالان مدنی حتا نگرانند که عاملان قتل فرخنده جزایی را که توسط محکمه استیناف برایشان تعیین شده نیز سپری نخواهند کرد. خانم احمد گفت: «این نیاز است که مردم ما بخیزند. همانگونه که در قتل فرخنده به پا خواستند، حالا نیز باید بخیزند. بخاطری که این قضیه تنها بر فرخنده نبود و ممکن است بر خود ما و دختران ما تکرار شود.»
unnamed-33
قتل فرخنده با اعتراض‌های گسترده در داخل و خارج از کشور روبرو شد.

فعالان مدنی می‌گویند مردم نباید در قبال چنین تصمیم‌هایی خموش باشند ویدا احمد گفت که مردم نباید بگذارند که جنایت‌کاران آرام باشند: «اگر ما اعتراض نکنیم جنایت‌کاران به جنایات‌شان بیشتر ادامه می‌دهند.»
فرخنده یک روز پیش از نوروز در زیارت شاه دوشمشیره کابل پس از آن توسط مردم به قتل رسید که متهم به قرآن‌سوزی شد. تحقیقات نشان داد که فرخنده قرآن را آتش نزده بلکه با جادوگری و تعویذنویسی مخالفت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر